poniedziałek, 30 stycznia 2012

Żydowski ślub

video

To, co trzeba o Izraelu wiedzieć to - między innymi - to, że jest to kraj o wiele mniej demokratyczny i świecki niż sami siebie prezentują. Brak publicznego transportu w Szabat, kalendarz dostosowany do religijnego czy brak świeckich małżeństw tak mocno wbiły się już w izraelską rzeczywistość, że nikt ich nie kwestionuje. No ale do rzeczy.

Kilka dni temu miałam ogromną przyjemność uczestniczyć w prawdziwym żydowskim ślubie. Żydowskim, bo - jak wspomniałam - nawet osoby średnio religijne nie mają wyboru i muszą mieć ślub religijny. Nie tylko podkreśla to wagę wartości jaką jest dane wyznanie, ale także skutecznie utrudnia "mieszanie" się grup wyznaniowych.

Mój przyjaciel Michael brał ślub z Riki. Ślub ogroooomny - jak na śluby izraelskie przystało - na grubo ponad 300 osób. Byłam bardzo podekscytowana, wybrałam się z mamą na zakupy, nabyłam odpowiednią sukienkę, buty, rajstopy, bolerko, prezent, odliczałam i się stresowałam.

Było naprawdę przecudownie: jedzenie, ludzie, stroje, państwo młodzi, obrzędy.
filmik jest nieco długi (4 minuty!!!), ale niektórych momentów postanowiłam nie skracać - na przykład modlitw (a są one śpiewane), bo dla moich uszu to naprawdę niezwykła muzyka.

Ślub odbył się w Tel Awiwie, gdzie zatrzymałam się u przyjaciela Tala, Yshaya. Kiedy wróciłam z wesela i otworzyłam drzwi mieszkania to jednak nie Yshay na mnie czekał, co zobaczyć można na filmiku... :)

~~~~
layla tov
czyli dobranoc :)

4 komentarze:

  1. Jestem poprostu obuzona i zniesmaczona! slow mi brak zeby opisac to co czuje !! TYLKO 4 Minuty !!! Sylwio tylko 4 ??? CZy jest gdzies dostepna wersja nie skrocona ? dla Przyjaicol i wtajemniczonych ?? FIlmik jest piekny i wesele nie do opisania ale niestety 4 minuty (mimo iz bardzo dlugie i wymowne) pozostaja 4 minutami.
    Dodaj czesc II
    Buziak :**

    OdpowiedzUsuń
  2. Co Pan Młody "zgniótł nogą"?
    Ale cudownie, że nadarzyła sie taka okazja :))

    OdpowiedzUsuń
  3. :D Na dłuższą wersję jasne, że zapraszam po moim powrocie :D

    Dorot: pan młody zgniótł kieliszek nogą :)

    OdpowiedzUsuń
  4. If уour оven thermometer does nοt mаtch your
    oven temperaturе setting, you will want to hаve youг oven calibrated.

    Υοu can also drаω designs on the bugs' backs with ketchup or mustard. Roll each portion into the thickness of a broom handle.

    Also visit my weblog ... Pizza Pan Avon

    OdpowiedzUsuń